tisdag 10 januari 2012

Mandelmusslor

Mandelmusslor är för mig en klassisk julkaka, men som går att njuta av vid festligheter året om. Önskade mig därför mandelmussleformar i julklapp, eftersom jag visste att min mamma hade ett stort lager av sådana. Så nu kan jag äntligen göra egna! Var tvungen att testa och dessutom var det ett par vänner som aldrig ätit dessa kakor tidigare och det var nödvändigt att ändra på. Gjorde en variant utan ägg före jul, men tyckte de var för spröda, därför ville jag göra nya. Mandelmusslor är en klassisk kaka och just klassisk är temat för månadens sötsak på bloggen Söta saker. Detta får därför bli mitt bidrag dit. Receptet kommer från kokboken Annas mat av Anna Bergenström.




Mandelmusslor, ca 34 st
drygt 1 dl sötmandel
2 bittermandlar eller ett par droppar bittermandelarom
150 g smör
3/4 dl socker
1 ägg
3 dl vetemjöl

Gör så här:
  • Mal mandeln, helst med skalet på.
  • Rör smör och socker mjukt. Ta i ägget och rör igen.
  • Ta i vetemjöl, mald mandel och ev bittermandelarom. Arbeta snabbt ihop degen.
  • Låt degen vila i kylen i minst en timme eller över natten.
  • Smörj veckade formar, brukar ta en klick flytande raps- och smörolja (går säkert lika bra att smälta lite smör) i varje form och pensla med en brödpensel. 
  • Forma degen till en rulle och dela i bitar.
  • Platta ut degbiten lite i handen och tryck ut den i smorda, veckade formar, kan ev behövas lite mjöl på tummen.
  • Ställ formarna på en plåt och grädda i 200 grader i ca 10-12 min tills de fått fin färg.
  • Stjälp upp kakorna medan de fortfarande är varma, lossnar de inte, så vänd formen upp och ner och slå lite med kanten på formen eller hela formen mot underlaget (bakbordet, diskbänken osv) så lossnar de lättare.
  • Dekorera med valfri sylt, t ex blåbärssylt, hallonsylt eller björnbärssylt och vispad grädde.
  • Bjud, ät och njut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar