lördag 7 januari 2012

Nyårstårta

Har sedan jag började kolla in bakbloggar och fashinerats av alla fina tårtor själv velat baka en. Det var länge sedan sist och de senaste gångerna jag bakat, har det blivit tårta med tunn sockerkaksbotten med marängtäcke, kommer inte ihåg vad den varianten heter. Men nu när jag skulle jobba nyårsnatten ville jag baka något gott till mig och mina kollegor och då tänkte jag att det äntligen var dags att baka tårta. Min kollega ville det skulle vara något med blåbär. Därför blev det så här:

Den består av tårtbotten, 3 lika delar, blåbärsgrädde och vaniljmousse emellan, spacklad med grädde och dekorerad med sugarpaste, blåbär och blåfärgad grädde (med pastafärg).


Tårtbotten lika delar finns beskriven på många bloggar, bl a "bli min jäst"
Där har jag också hittat den underbara vaniljmoussen, utan gelatin.
Blåbärsgrädden är mycket enkel att göra. Den består av 3 dl vispad grädden, några matskedar fast blåbärssylt (egengjord), 2 tsk vaniljsocker och mixade, frysta blåbär, ca 1 dl.

Vaniljmousse:
2 dl Kesella vanilj
2 dl färdig marsankräm (vaniljsås, men lite tjockare gjord)
1/2 dl socker
1 /2 tsk vaniljsocker
2 dl vispad grädde

Gör så här:
Gör vaniljsåsen som det står på förpackningen, ha i lite mer pulver så att det blir som en tjock kräm.
Rör ihop Kesella vanilj, vaniljkrämen, socker och vaniljsocker.
Vispa grädden hårt och vänd ner den i vaniljsmeten. Låt stå i kyl över natten.
Räcker till ett lager i normalstor tårta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar