måndag 2 januari 2012

Pepparkakor

Första gången jag skulle baka pepparkakor fanns inte internet (i mitt hem i allafall) så då fick det bli ett recept från kokboken Annas mat. Sen har jag bara fortsatt att använda det receptet, trots att jag tänkt använda något annat någon gång. Men dessa är goda och blir ganska hårda, mjuknar inte med glasyr på som färdigköpt deg gör. Hade lite nya pepparkaksformar. Men jag tror att Hello Kitty-utstickaren blev mest populär, i alla fall hos 4-åriga systerdottern!

Recept, ca 100-130 st:
125 g smör
2 dl socker
1 dl ljus sirap
1 dl vatten
1 msk kanel
0,5 msk mald kardemumma
0,5 msk kryddnejlikor
(1 tsk stötta pomeransskal)
0,5 msk bikarbonat

Gör så här:
Koka upp socker, sirap och vatten hastigt. Lägg smöret i en bunke tillsammans med alla kryddor och slå den heta sockerblandningen över. Rör då och då tills smöret har smält.
Blanda mjöl och bikarbonat och rör detta ner i smeten som blir ganska lös.
Låt degen vila 1-2 dygn i kylen i övertäckt bunke (i alla fall tills den stelnat) eller i plastpåse.
Utbakning:
Kavla ut en liten bit deg i taget. Ta lite mjöl på bakbord och kavel så degen inte fastnar. Kavla ut tunt och stansa ut figruer med pepparkaksformar eller utstickare. Gör man stora figurer,t ex pepparkakshus, kan man kavla ut degen direkt på bakplåtspappret (använd då gärna flergångs-, men vanliga i papper funkar också om man tar det försiktigt).
Grädda i 200 grader i 4-6 min. PASSA NOGA- de bränns lätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar