måndag 9 januari 2012

Blåbärssylt

I somras gjorde jag blåbärssylt för första gången. Den blev mycket god och jag har använd den i blåbärsmousse som tårtfyllning och nu senast i mandemusslor. Eftersom jag sneglat lite på LCHF, gjorde jag en sats sylt med sötningsmedel istället och det blev lika gott. Receptet kommer bl a från Leila (recept.nu), men eftersom jag ville att den skulle hålla längre, tillsatte jag konserveringsmedel. Första gången kokte jag sylten något för länge och då blev den fast, andra gången ett par minuter kortare tid och då blev det bättre.


Blåbärssylt, ca 2 burkar
2 l (cirka 1kg) svenska blåbär3 dl strösocker 3 dl syltsocker 1 st färsk vaniljstång el 1 tsk vaniljpulver
2 krm Natriumbensoat
(för LCHF-sylt tog jag 1/2 liter bär, 1 dl Sukrin, ca 1 krm vaniljpulver, 1/4 flaska fruktpektin och 1/2 krm Natriumbensoat)

Gör så här:
1. Varva blåbär, strösocker och syltsocker i en stor kastrull.
2. Skåra vaniljstången, skrapa ur fröna och lägg både frön och stång i kastrullen eller ta i vaniljpulvret. Hetta långsamt upp under omrörning.
Värmer burkarna under tiden i ugnen, ca 100 grader.
3. Låt sylten koka i 13 - 15 minuter. Ju längre man kokar, desto fastare sylt. Skumma väl. Lyft upp vaniljstången.
4. Häll upp sylten på väl rengjorda och varma burkar och förslut dem. Förvara konserverna i kylen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar