söndag 12 februari 2012

citronkakor med vallmofrön

Äntligen ett nytt inlägg! Jobbet har tagit så mycket energi senaste tiden, så därför har det inte blivit så mycket bakat  i mitt kök. Dessutom försöker jag låta bli att äta så mycket sötsaker och försöker av den anledningen också låta bli att baka så mycket, men det kommer nog att dyka upp lite LCHF-recept här framöver.

För ett tag sedan bakade jag dessa  små söta citronkakor som jag hittat på bloggen Söta saker, där jag hittat så många fina och goda recept. Där finns dessutom ett recept på lemon curd som jag vill göra egen någon gång. Dessa kakor är dessutom glutenfria. Lade några kakor i småformar, som är något större än knäckformar, de hade ingen praktisk betydelse, eftersom kakorna inte flöt ut.

Citronkakor med vallmofrön

2 dl flytande smör, i detta fall raps- och smörolja
1 dl socker
1 ägg
3 1/2 dl potatismjöl
Lemon curd
Vallmofrön

Gör så här:
Rör ihop smör och socker och tillsätt ägg och potatismjöl.
Rulla degen till små bollar och lägg på smord plåt. Degen ska vara kladdig, kan vara lättare att rulla med lite vatten på händerna.
Tryck försiktigt små fördjupningar i varje boll och fyll med lemon curd och strö över vallmofrön.
Grädda i 175 grader i 15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar