fredag 22 april 2011

Citron- och hallongrottor

Dessa har jag gjort flera gånger senaste månaden, senast till en kompis. De blir lite annorlunda med lemoncurd i. När jag tar hallonsylt, har jag en squeeze-flaska, mycket lättare att få i sylten. Har använt mig av små formar, lite större än knäckformar. Då blir det ca 50 st.


200 gram  smör el margarin, rumsvarmt
1 dl  strösocker
1 msk  vaniljsocker
4-4,5 dl  vetemjöl
1 tsk  bakpulver
Fyllning
Hallonsylt eller lemon curd 

Alternativ deg från SvD.
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 dl potatismjöl
  • 1 1/4 dl strösocker
  • 1/4 dl vaniljsocker
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 krm salt
  • 225 g smör, kylskåpskallt och tärnat

  1. Rör matfett, socker och vaniljsocker ljust och smidigt. Blanda samman mjölet med bakpulvret och arbeta in det i smeten.
  2. Dela degen i ca 20 lika stora bitar. Forma runda bollar. Lägg dem i muffinsformar av papper. Gör en fördjupning i mitten.
  3. Lägg lite hallonsylt i varje fördjupning. Ställ formarna på en bakplåt och grädda mitt i ugnen på 175grader i 12-14 minuter eller tills de har fått lite färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar