torsdag 25 augusti 2011

Dadelpaj med apelsinkräm

När jag städade dök en liten papperslapp med ett recept som jag rivit ut ur en tidning för länge sedan upp. Det är på denna underbara dadelpaj som jag tänkt göra någon gång men aldrig blivit av, förrän nu när jag hittade den igen. Enkelt att göra, visserligen lite kladdigt att kärna ur dadlarna, men mycket enklare än jag trodde. Hade dessutom lite valnötter och hasselnötter som var dags att ätas upp, vilket passade utmärkt att ha i. Gjorde pajen i 4 st små pajformar ca 15 cm i diameter. Den räcker till ca 8 portioner.

Dadelpaj
Paj:
200-250 g dadlar, använde färska
150 g skalade valnötter eller valfria nötter, tog 100 g valnötter och 50 g hasselnötter.
1+3 msk vetemjöl
1,5-2,5 dl socker (2,5 dl i orginalrecepetet, funkar med 1,5 dl för mindre söt paj)
2 tsk bakpulver
2-3 ägg (tog 3 små ägg)
1 tsk smör eller olja

Creme:
2-3 dl tjock yoghurt 10% (typ turkisk), funkar även med creme fraiche
1 liten apelsin

Gör så här:
  • Hacka nötterna.
  • Kärna ur och hacka dadlarna. Blanda dadlar med 1 msk vetemjöl och nötterna.
  • Vispa äggen fluffigt och rör ner dadel-och nötblandningen i äggen.
  • Blanda 3 msk mjöl, socker och bakpulver och rör ner i äggblandningen.
  • Smörj en pajform (ca 25 cm) eller 4-6 portionsformar. och häll i smeten.
  • Grädda i 175 grader i 35-40 min. Kan behöva täckas med folie mot slutet.
  • Tvätta apelsinen, riv skalet och blanda ner i yoghurten. Pressa även i apelsinjuice och blanda.
  • Servera krämen till den ljumma pajen.  (Går utmärkt att äta dagen efter också!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar