torsdag 15 december 2011

Kyckling i julmustsås

Är nu hemma igen efter senaste resan och igång och laga mat och baka inför julen. Har massa recept jag vill skriva in här, tiden ska bara räcka till också (för det gör den ju inte till allt man vill göra som bekant). Först ut är en favorit som jag brukar göra någon gång varje jul. Receptet kommer från den lilla brochyren Arlaköket som man brukar hitta i affären, det var med för några år sedan. Går även att hitta på Arlas hemsida: Här. Där finns även en fin bild, vilket jag inte fått till ännu. Dubblade mängden creme fraiche och julmust (valfritt) för att såsen är försvinnande god!

Kyckling i julmustsås
ca 4 port

500 g kycklingfilé
4 dl creme fraiche
4 dl julmust
1 buljongtärning, grönsaks- eller höns-
1 tsk mald ingefära
1 tsk torkad rosmarin
Lite salt och peppar eller 1 msk kinesisk soja

Stek kycklingen.
Såsen: blanda creme fraiche och julmust i en traktörpanna (tar stekpannan jag stekt kycklingen). Ta i buljongtärning, ingefära, rosmarin och salt och peppar. Koka upp, lägg i kycklingen och koka ca 10 min.
Servera med kokta grönsaker och kokt potatis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar