torsdag 28 juli 2011

Tekakor

Äntligen kommer ett nytt recept, har många att lägga in, speciellt efter senaste veckans bakningar. Först kommer småbröd eller Frövi Tekakor som de heter i orginalreceptet jag hittat på Cupcakefluffans trevliga blogg. Har halverat receptet eftersom 30 st inte får plats i min frys och gjorde dem dessutom mjölkfria. Lille Noah, 8 månader, var nyligen på besök och han älskade dem!

Frövi Tekakor
ca 16 st.

4 dl Havregryn (tog fiberhavregryn)
5 dl mjölk eller substitut (använde sojamjölk)
100 g margarin (svårt att dela 175 gr på hälften), använde mjölkfritt.
3/4 dels jäst (75 g i orginalreceptet)
0,5 tsk salt
O,25 dl socker, tog lite honung i stället.
ca 1 liter mjöl, tog 2,5 dl grahamsmjöl och 7,5 dl vetemjöl

Havregrynen ska svälla i mjölken ett par timmar eller över natten i en bunke i kylen.
Smält matfettet och häll i havregrynsblandningen, värm till ca 37 grader.
Smula jästen i en bunke, häll över havregrynsblandningen och rör tills jästen är upplöst.
Ta i resten av ingredienserna, men spara lite mjöl. Knåda eller kör i maskin tills degen är smidig.
Jäs 30 min.
Ta upp degen på bakbord. Dela till 16 bitar, använd lite mjöl om det känns kladdigt. Forma till runda kakor ca 1 cm höga och lägg på plåt med bakplåtspapper. Nagga med gaffel.
Jäs 30-45 min
Grädda mitt i ugnen ca 10 min i 225 grader.
Låt svalna i bakduken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar