fredag 29 juli 2011

Rosa drömmar

Ville testa något nytt till min kompis som precis fått en liten flicka. Det blev rosa drömmar med hallonsmak. Receptet är ett grundrecept på drömmar från sju sorters kakor med lite extra smak och färg. Var lite för snål med färgen, så kakorna blev lite bleka. Eftesom jag bara hade röd karamellfärg, ville jag inte göra dem för röda, utan få dem rosa, men det blev lite för lite ändå. Detta får även vara mitt bidrag till månadens sötsak på bloggen söta saker som denna månaden är rosa.

Rosa Hallondrömmar
ca 26 st

50 gr smör
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl  neutral matolja t ex rapsolja
några droppar hallonarom
några droppar rosa eller röd hushållsfärg
0,5 tsk hjorthornssalt
ca 2 dl vetemjöl
(ev valfri garnering som skållade mandlar eller strössel)

Rör smör, socker och vaniljsocker smidigt, t ex för hand eller med elvisp.
Tillsätt lite olja i taget och rör ihop.
Blanda i arom och färg till lagom smak och färg (var inte rädd att ta i när det gäller färgen).
Rör ihop hjorthonssaltet med vetemjölet och rör i till en smidig deg och rulla ut degen till en längd.
Dela i bitar, rulla till kulor och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck eventuellt i valfri garnering som halva skållade mandlar eller som i detta fallet silverhjärtan.
Grädda mitt i ugnen i 20 min i 150 grader.  Tänk på att ugnen inte får vara för varm, då flyter kakorna ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar